Nu avem nici o atingere sau percepție

0
320

Nu avem nici o atingere sau percepție în nici o substanță, deoarece toate cele cinci simțuri sunt complet nepotrivite pentru ea. Vederea, auzul, mirosul, gustul și atingerea oferă minții scrutătoare forme simple abstracte de “incidente” ale esenței, formulate prin colaborarea cu simțurile noastre.

Baal HaSulam, Studiul celor Zece Sfirot, Partea I, “Reflecție interioară”, Capitolul 10

 

Este ştiut că nu avem niciun fel de percepţie asupra celui de al patrulea mod, Esenţa omului în sine, fără materie. Asta fiindcă cele cinci simţuri ale noastre, plus imaginaţia noastră, ne oferă numai manifestările acţiunilor esenţei, dar nu esenţa în sine.

De exemplu, simţul văzului ne oferă numai umbre ale esenţei vizibile şi care sunt formate prin opunerea la lumină.

La fel, simţul auzului, este doar o forţă de lovire a unei esenţe de către aer, iar aerul care este respins din lovire se întoarce şi loveste timpanul din urechea noastră, şi aşa auzim că este o anumită esenţă în apropierea noastră.

Simţul mirosului nu este decât aerul care se întoarce de la o esenţă şi loveste nervii noştri pentru miros şi astfel mirosim. La fel şi cu simţul gustului care este un rezultat al contactului unei esenţe cu nervii noştri gustativi.

Astfel, tot ceea ce ne oferă toate cele patru simţuri ale noastre sunt manifestări ale acţiunilor făcute de o esenţă, dar nimic despre esenţă în sine.

Până şi simţul pipăitului, care este cel mai puternic dintre simţuri, şi care diferenţiază cald de rece, şi solid de moale, nu este decât o manifestare a acţiunilor interioare ale esenţei; ele sunt doar fapte ale esenţei. Şi este aşa fiindcă, fierbintele poate fi răcit, recele poate fi încălzit, solidul se poate transforma în lichid prin operaţii chimice, iar lichidul în aer, însemnând gaz, şi aici, orice înţelegere a celor cinci simţuri ale noastre a fost epuizată, cu toate că, esenţa există încă în el, atâta timp cât tu poţi să transformi încă o dată aerul în lichid şi lichidul în solid.

Evident, cele cinci simţuri nu ne dezvăluie esenţa deloc, ci doar acţiuni şi manifestări ale acţiunilor esenţei. Este ştiut că ce nu putem simţi nu putem imagina; iar ce nu putem imagina, nu ne va apare niciodată în gândurile noastre şi nu avem nicio modalitate ca să percepem aşa ceva.

Baal HaSulam, “Prefață la Cartea Zohar”, punctul 12

 

Gândul nu are nicio percepţie despre ce şi cum este esenţa. Mai mult, nici măcar nu cunoaştem propria noastră esenţă. Simt şi ştiu că ocup spaţiu în lume, că sunt solid, cald şi că gândesc şi alte asfel de manifestări ale acţiunilor esenţei mele. Dar dacă mă întrebi despre propria mea esenţă, cea de la care provin toate aceste manifestări, nu ştiu ce să-ţi răspund.

Vei vedea prin urmare, că Providenţa ne-a împiedicat să ajungem la orice esenţă. Noi obţinem numai manifestări şi imagini ale acţiunilor care provin de la esenţă.

Baal HaSulam, “Prefață la Cartea Zohar”, punctul 12

 

Așa  cum nu atingem esența însăși a Creatorului, absolut deloc, nu avem nici o idee, despre care ar fi esența fiecărei creații ale Sale. Nici chiar a obiectelor pe care le pipăim cu propriile mâinii.

Astfel încât, toată cunoașterea noastră, cu prietenii noștri și apropiatii noștri, în lumea materială, cea din fața noastră, nu este mai mult decât o cunoaștere a acțiunilor, care se nasc în urma contactului dintre simțurile noastre și acestea. Iar aceste acțiuni ne satisfac perfect, deși ignorăm cu totul esența însăși a obiectului. Și, mai mult, chiar în ce privește esența persoanei tale, nu ai nici o idee și realizare. Și tot ce știi despre propria ta esență că  este doar o secvență de acțiuni care decurg din esența ta.

Baal HaSulam, “Esența înțelepciunii Cabalei”