Urcări și coborâri de-a lungul căii (I)

0
302

CU CÂT ESTE MAI DE FOLOS LUMINA DECÂT ÎNTUNERICUL

Ki Tazria [Când o femeie naște]

105) “Cu cât este mai de folos lumina decât întunericul”. Beneficiul luminii vine numai din întuneric. Corecția albului este negrul, pentru că fără negru, albul ar fi inutil. Și pentru că există negru, albul este înălțat și respectat. Este ca dulcele și amarul. O persoană nu poate cunoaște gustul dulceții înainte de a gusta amărăciunea. Astfel, ceea ce o face dulce este amarul.

În lucrurile în care există două opuse, unul îl dezvăluie pe celălalt, cum ar fi albul și negrul, lumina și întunericul, bolnavi și sănătoși. Dacă nu există nici o boală în lume, termenul de sănătate ar fi imposibil de atins, așa cum este scris: “Domnul i-a pus unii în faţa altora”. Și este, de asemenea, scris: “Bine este să ţii la aceasta, dar nici pe cealaltă să n-o laşi din mână”.

 

ȘIMON DIN PIAȚĂ

Bereșit [Geneza]

159) “Și Dumnezeu a zis: ’Să facem om’,’Secretul Domnului este pentru cei ce se tem de El’”. În versetul “Și Dumnezeu a zis”, există un secret care se dezvăluie numai celor care se tem de El. Cel mai bătrân dintre vârstnici a început și a spus: “Șimon, Șimon, cine este cel care a zis: ’Să facem om’, despre care este scris ’Și Dumnezeu a zis: Cine este acest nume Elokim [Dumnezeu]?’”.

Între timp, cea mai bătrân dintre vârstnici a fugit și nimeni nu l-a văzut. Și, așa cum a auzit Rabi Șimon, l-a numit – Șimon și nu – Rabi Șimon. El a spus prietenilor săi: “Acesta trebuie să fie Creatorul, despre care s-a spus: “Și Atik Yomin [Cel bătrân de zile] s-a așezat”. Acum este timpul să se dezvăluie acest secret, deoarece există un secret aici care nu a fost permis să fie dezvăluit, iar acum înseamnă că a fost dată permisiunea de dezvăluire”.

Se știe că secretele care au fost dezvăluite autorilor Zoharului au fost prin realizarea luminilor gradelor superioare, prin inspirație. De asemenea, există în ele Panim [fațe] și Achoraim [posterioare], ceea ce înseamnă ascundere și dezvăluire. Și după măsura Panim în grad, la fel este măsura Achoraim. Instilarea Achoraim este o chemare și o invitație de a insufla Panim. Din acest motiv, ei știau măsura dezvăluirii lor destinată în funcție de măsura ascunderii Achoraim pe care o obținuseră.

Acesta este sensul a ceea ce este scris, că Rabi Șimon a auzit că l-a numit Șimon și nu Rabi Șimon, ceea ce înseamnă că insuflarea de Achoraim, chemarea, a fost atât de puternică încât toate gradele lui s-au pierdut și el a devenit un om obișnuit, Șimon din piață. Prin aceasta, el a recunoscut asta ca fiind o chemare și o invitație de a obține o atingere foarte înaltă a Panim. Din acest motiv, el a spus imediat prietenilor săi: “Acesta trebuie să fie Creatorul, despre care s-a spus: ’Și Atik Yomin [Cel bătrân de zile] s-a așezat”, deoarece nu există un grad mai mare decât El.

ASTFEL, A FOST O SEARĂ ŞI APOI A FOST O DIMINEAŢĂ: ACEASTA A FOST ZIUA ÎNTÂI

Toldot [Generațiile]

119) “Și Dumnezeu a numit lumina zi” este Avraam, care este lumina zilei, linia din dreapta. Lumina Lui devine mai puternică prin corecția zilei, care este lumina Hasadim. De aceea este scris: ” Avraam era bătrân de zile”, însemnând lumina strălucitoare a Hasadim. Și era bătrân, după cum este scris: “ca lumina strălucitoare, a cărei strălucire merge mereu crescând până la miezul zilei”. De aceea este scris despre aceasta: “Și Dumnezeu a numit lumina zi”.

120) “Iar întunericul l-a numit noapte”. Acesta este Isaac, care este întuneric, întunecându-se pentru a primi noaptea în el. De aceea, când a îmbătrânit, este scris: “Isaac îmbătrânise şi ochii îi slăbiseră, aşa că nu mai vedea”, deoarece era întuneric complet. Desigur, el trebuie să fie complet în întuneric și să se alipească corespunzător de gradul său.

Ziua este ZA iar noaptea este Nukva. La rădăcină, ZA este privită ca fiind în întregime din linia din dreapta, iar Nukva este privită ca fiind în întregime din linia din stânga. Se știe că linia stângă este Hochma fără Hasadim, care nu poate străluci fără a se amesteca cu Hasadim. De aceea, în acel moment, este privită ca întuneric.

______________________________________

din cartea: Descifrând Zoharul

Apendicele 3