Rabaș – Scrisoarea Nr. 12

0
1158

10 octombrie 1955, Londra

Pentru prietenii mei,

Ieri am primit scrisoarea voastră destinată oamenilor din Gateshead. Între timp, am transmis scrisoarea voastră prietenilor din Londra și, aș dori în primul rând să le dau lor posibilitatea să vă dea un răspuns la scrisoarea voastră și astfel va fi corespondență între voi. Dacă asta va avea succes, va aduce un mare beneficiu, atât ​​corporalitate, cât și în spiritualitate.

Vă scriu conținutul discursului pe care l-am ținut într-o zi din săptămâna sărbătorii de Sukot (corturi), pentru studenții defunctului Rav Desler, referitor la „umbra credinței”. Trebuie să știm că „umbra”, adică ascunderea, este Kli (vasul) care urmează să fie recompensat cu Lumina credinței.

Prin asta am interpretat cuvintele înțelepților noștri referitoare la versetul „pentru ca urmaşii voştri să ştie că am făcut pe copiii lui Israel să locuiască în corturi”. Ele erau „nori de glorie” după spusele lui Rabi Eliezer. Rabi Akiva spune că ele erau „de fapt Sukot”. Și am întrebat „Cum pot exista între ei astfel de dispute fundamentale în care unul spune „de fapt Sukot”, adică niște colibe materiale și, celălalt spune „Suka” spirituală, „nori de glorie”?

De fapt, amândouă sunt cuvintele Dumnezeului cel viu și nu există aici niciun fel de dispută. Mai degrabă, unul spune că important este să se menționeze Kelim (vasele), iar celălalt Luminile. De fapt, Sukot înseamnă ascundere, de la cuvântul „thatch” adică „umbră”. Rabi Eliezer spune că noi trebuie să menționăm Luminile, numite „șapte nori de glorie”, care se interpretează ca fiind credință. Amândouă discernămintele coincid cu timpul exodului din Egipt. De aceea, când ne lămurim, suntem răsplătiți cu Lumina. Cu toate acestea, nu trebuie să ne gândim că nu există nicio plăcere sau bucurie când muncim în Lișma (de dragul Său).

Le-am spus despre asta o alegorie: trebuie să știm că lumea a fost creată cu dorință de primire. De aceea, deîndată ce se naște un copil, el vrea să se bucure până la sfârșitul zilelor sale – de exemplu,  să ne jucăm cu el. Și când crește, vrea doar plăcere și bucurie.

Trebuie să știm că plăcerea este un lucru spiritual. Nu putem pricepe plăcerea; ea este Lumină și este lege că, nu există Lumină fără Kli. De aceea, fiecare plăcere trebuie să vină într-o anumită îmbrăcăminte.

Din acest motiv determinăm că fiecare încântare și plăcere este adevăr, fiindcă fiecare plăcere se extinde din Lumină și singura diferență între om și animal stă în îmbrăcăminte, adică în Kelim. Și, desigur, Lumina este îmbrăcată în funcție de valoarea Kli (vasului). Dar, asta este în particular. În general, nu există nicio diferență între un om mare și unul mic decât în îmbrăcăminte.

La fel este când vedem o fetiță care se joacă cu o păpușă, plăcerea pe care o simte fetița este reală și, dacă noi, părinții, vrem ca fetița să lase păpușa și să vină să mănânce, ea crede că are părinți cruzi, mai răi decât vecinii, fiindcă aceștia nu o întrerup când se joacă așa cum fac părinții ei. Vedem de asemenea că, dacă este în casă și un bebeluș de 6 luni și începe să plângă și spunem   fetiței „De ce te joci cu păpușa și o săruți? Este un bebeluș fals, hai să te joci cu unul real!”, ea refuză, chiar dacă noi suntem siguri că aceasta este o îmbrăcăminte adevărată.

Dar dacă întrebăm fetița „De ce nu îți place să te joci cu un bebeluș real?”, ea nu va avea niciun răspuns. Dacă însă îi spunem „Vezi cum se joacă mama bebelușului cu el?” sau „Chiar și ceilalți oameni se joacă cu băiețelul și îl sărută, dar nu se va întâmpla niciodată ca un adult să se joace cu o păpușă și să o sărute”, atunci, probabil că ea va răspunde că „plăcerea reală este de fapt în păpușă”, adică în îmbrăcămintea falsă și, motivul pentru care adulții sărută și se joacă cu bebelușii reali este doar „fiindcă ei nu au nicio dorință pentru plăcere, dar eu vreau să mă bucur de viața mea așa că, trebuie să fiu fericită cu păpușa”. Și este cu adevărat așa, dar un om care nu este suficient de dezvoltat, nu poate obține plăcere din îmbrăcămintea adevărată, deși plăcerea este acolo. La fel este și în cazul Lo Lișma și Lișma.

Această alegorie conține răspunsul la scrisoarea prietenilor noștri …

Baruch Șalom HaLevi Așlag