Rabaș – Scrisoarea Nr.76

0
921

***

Mai, 1967

Pentru prietenul meu,

Îmi doresc să aud de tine și de familia ta, în general și în special.

„Dacă veţi urma legile Mele, dacă veţi păzi poruncile Mele şi le veţi împlini”. Sfântul Zohar întreabă: «Când a spus deja: „urmați” și „păziți”, de ce și „împliniți”? Se răspunde: „Cel care face Mițvot [poruncile] din Tora și merge în căile Lui, este ca și cum le-ar fi făcut Cel de sus. Creatorul a spus, „ca și cum ar fi făcute de Mine”. Asta înseamnă „faceți-le” ca și cum ar fi făcute de Mine» (Behukotai, punctul 18).

Trebuie să înțelegem ce înseamnă că cel care merge în calea Creatorului face precum Creatorul. Cum se poate gândi așa ceva?

Se știe că „întregul pământ este plin de slava Lui”. Aceasta este ceea ce fiecare persoană trebuie să creadă, așa cum este scris: „Nu umplu Eu cerurile şi pământul?”. Cu toate acestea, Creatorul a făcut o ascundere, astfel încât să nu putem Să-L vedem, ca să aibă loc alegerea și apoi să existe loc de credință – ca omul să creadă că Creatorul „umple toate lumile și cuprinde toate lumile”. Și după ce o persoană se angajează în Tora și Mițvot și păstrează porunca alegerii, Creatorul se revelează în fața lui, iar apoi el vede că El este conducătorul lumii.

Astfel, în acel moment o persoană îl face pe rege să domnească asupra sa. Adică, o persoană simte că, Creatorul este conducătorul lumii și acest fapt este privit ca o persoană care îl face pe Creator rege peste el. Atâta timp cât cineva nu a ajuns la un astfel de sentiment, regalitatea Creatorului este ascunsă. De aceea spunem: „În ziua aceea, Domnul va fi singurul Domn şi Numele Lui va fi singurul Nume”. Asta înseamnă că slava împărăției Lui va apărea peste noi.

Aceasta este întreaga corecție pe care trebuie să o facem în această lume și prin aceasta noi extindem abundența în lume, pentru că toate darurile de sus sunt atrase prin angajarea în Tora și Mițvot cu scopul de a extinde regatul Său asupra noastră.

Acesta este sensul lui Moise, care condamnă poporul, așa cum este scris în porțiunea Ietro [Jethro]: „Moise s-a aşezat să judece poporul, şi poporul a stat înaintea lui de dimineaţa până seara.. … și eu judec între un om și vecinul său”. În etică, „între un om și vecinul său” înseamnă între înclinația bună și înclinația rea, pentru a le arăta statutele Creatorului, astfel încât să cunoască gândurile și dorințele înclinației bune și gândurile și dorințele înclinației rele ca să știe ce să sorteze, pentru că omului îi este dificil să se controleze singur dacă înclinația bună îi vorbește sau că acestea sunt cuvintele înclinației rele.

Prin aceasta vom înțelege ceea ce au spus înțelepții noștri despre versetul: «”Cine este înțeleptul care poate înțelege acest lucru? … De ce pământul este ruinat?” Rav Yehuda a spus: „Rav a spus că ei nu au binecuvântat mai întâi în Tora”. RAN introduce acolo în numele ravului nostru Jonah și acestea sunt cuvintele lui: „Acest verset este exact – Pământul a fost distrus pentru că ei nu au binecuvântat mai întâi în Tora. Dacă spunea „pentru că au părăsit legea Mea”, literalmente, că au părăsit Tora și nu s-au angajat în ea, când îi întrebăm pe înțelepți și pe profeți de ce nu au interpretat asta, este așa pentru că este revelată și ușor de interpretat, și ei cu siguranță s-au angajat întotdeauna în Tora. Acesta este motivul pentru care înțelepții și profeții au fost nedumeriți de ce a fost distrus pământul?»

În cele din urmă, însuși Creatorul a explicat. El cunoaște adâncimile inimii – că ei nu au binecuvântat mai întâi în Tora. Aceasta înseamnă că Tora nu era suficient de importantă pentru ei încât să merite binecuvântare, adică nu se angajau în ea Lișma [de dragul Său] și, prin urmare, au desconsiderat binecuvântarea”.

Aceasta înseamnă că studiul Torei și păstrarea Mițvot sunt în primul rând pentru a atrage descoperirea luminii feței Sale în jos. Acest lucru este privit ca „lumina din ea îl reformează”, care apare prin alegere și atunci când omul se implică Lișma. În acel moment e ceea ce a spus Rabi Meir – „Secretele Torei sunt descoperite de cel care învață Tora Lișma”. Acest lucru este considerat ca fiind împărăția Lui apărută mai jos, și asta înseamnă „faceți-le, ca și cum ar fi făcute de Mine”.

Fie ca Domnul să ne ajute să merităm să continuăm, și slava Creatorului să poată să apară peste tot pământul în zilele noastre, Amin.

De la prietenul tău care îți dorește ție și familiei ta toate cele bune,

Baruch Șalom HaLevi Așlag

Fiul lui Baal HaSulam