Despre meritul strămoșesc

0
1047
rabash

***

Despre meritul strămoșesc

Articolul 11, 1984

A avut loc o discuţie controversată în legătură cu dreptul (meritul) strămoșesc (Şabat, pag. 55): Şmuel a zis că a luat sfârșit dreptul strămoșilor. Iar rav Yochanan a zis căvor milui cu dreptul strămoșilor. Iar în Midraș (Vaikra Raba, sfârșitul pericopei, 37), rav Acha a spus: dreptul strămoșilor există pentru totdeauna, și totdeauna îl amintim. Şi cum e spus acolo, în adnotări: spune ravul nostru: dreptul strămoșilor s-a terminat, dar legământul strămoșilor nu s-a terminat. Iar conform cu rav Yochanan, vom vedea că rav Şmuel și rav Yochanan nu se contrazic, ci Şmuel a spus că pentru cei răi s-a sfârșit dreptul strămoșilor, dar pentru ţadikim- nu. Iar rav Yochanan: dreptul este pentru ţadikim. Până aici (sfârșit de citat).

Conform cu cele scrise mai sus, putem interpreta în legatură cu liberul arbitru: când se întreabă dacă este meritul strămoșilor, atunci nu e aici liber arbitru, din motiv că meritul strămoșesc îl determină pe om să fie ţadik-drept. Şi conform cu ce e scris în adnotări de către Ari, care spune că dreptul strămoșilor îl au doar ţadikim-cei drepţi, găsim că, mai întâi are liberul arbitru pentru a fi ţadik, și după aceea se poate bucura de dreptul strămoșilor.

Iar din cartea Matan Tora (pag. 36, versetul 19) se înţelege: cu meritul strămoșilor avem putere să alegem liber, iar fără meritul strămoșilor nu ar fi fost loc pentru niciun liber arbitru. Iar în realitate noi vedem că, chiar dacă avem dreptul strămoșilor, oricum, nu toţi au această putere de a alege liber, ci fiecăruia îi este greu în asta. Doar că dreptul strămoșilor ne ajută să putem face o alegere liberă. Sensul fiind, că alegerea liberă are loc acolo unde sunt două lucruri egale, iar mie mi se impune să decid.

Iar când o parte atârnă mai greu în balanţă, decât cea de-a doua, nu se poate spune că am între ce alege. Pentru că deja, de la sine se înclină în partea mai puternică. De aceea, în dreptul srămoșesc sunt două forţe egale, și avem între ce alege. Asta se cheamă că ni s-a dat putere să alegem.

Şi pentru a înţelege lucrurile, e bine să studiem în cartea Matan Tora, ceea ce este scris în versetul 19, care spune: și astfel, Sfântul, Binecuvantat fie El, nu a găsit niciun popor și nicio limbă care să fie aptă să primească Tora, în afară de fiii lui Abraam, Iţhak și Iacob, cărora li s-a acreditat dreptul strămoșilor. Iar după cum au spus înţelepții: strămoșii au îndeplinit toată Tora înainte să fie dăruită, ceea ce înseamnă că din măreţia sufletelor lor, au avut puterea să obţină și să meargă pe toate căile Lui, la nivelul spiritual al Torei, care derivă din aderarea la El, fără scala, în prealabil, a acţiunilor din Tora, pe care nu au avut posibilitatea să le îndeplinească; după cum e scris mai sus în versetul 16: fără nicio îndoială, că puritatea fizică, precum și măreţia sufletească a strămoșilor noștri cei sfinţi, au acţionat mult asupra fiilor lor și a fiilor fiilor lor.

Astfel observăm că datorită meritului strămoșesc avem puterea de a alege liber, altfel nu era nicio posibilitate. Şi avem nevoie de milă mare chiar și după ce avem dreptul strămoșilor, ca să putem alege, adică să părăsim iubirea de sine și să ne asumăm iubirea de semeni, iar toate aspiraţiile noastre să fie, doar de a dărui plăcere Creatorului Binecuvântat. Şi cu toate calităţile speciale din Tora și Miţvot, să putem învinge răul din noi, și să îl schimbăm în bine.

Dar trebuie înţeles ceea ce spune despre: se sfârșește dreptul strămoșilor. Se pune întrebarea: ce a fost înainte de a se sfârși dreptul strămoșilor? Şi dacă atunci nu a fost nevoie de liberul arbitru, pentru că avea dreptul strămoșilor, cu toate astea, trebuie să spunem că, faptul că omul cere să fie ajutat să se apropie de El pentru a-L sluji cu adevărat, această rugăciune în care cere ca El să îl ajute prin dreptul strămoșilor, ea însăși se cheamă liber arbitru, alegerea fiind în faptul că face ceea ce îi stă în putere. Acesta deja se cheamă liber arbitru.

Previous articleLecția zilnică 22.10.2012
Next articleCe grad trebuie sa obţină un om ca să nu mai trebuiască să se reîncarneze
Mirela S.
Mirela - Autor, Content Marketing Strategist, Blogger, Project-Manager, Inginer, Mama, Sotie… dar mai presus de toate, este o veșnică studentă. Pasiunea sa pentru studiu nu se restrânge la un singur domeniu. Din anul 2007 studiaza Cabala. "Cine sunt eu? Aceasta este una dintre cele mai grele și profunde întrebări pe care cineva le poate pune. Ne închipuim că știm cine suntem, dar… găsim oare răspunsul pe parcursul unei singure vieți petrecută pe această planetă? Putem oare transpune în cuvinte umane esența ce ne cuprinde? Aici și Acum sunt un om, sunt o ființă ce a primit un corp uman. O ființă umană care, “limitată” fiind de corpul primit, încearcă să stabilească o conexiune între inimă și rațiune, conexiune care să-i dea într-o zi răspunsul la întrebarea “Cine sunt Eu?”. … Sunt tot ce nu doar sunt și mult mai mult. La fel ca tine și ca orice suflet care a acceptat în aceste vremuri provocarea de a experimenta o viață într-un trup uman, pe această planetă minunată."