Rabbi Nachman din Breslov (1772-1810)

0
672

Rabbi Nachman din Breslov: strănepot al lui Baal Shem Tov, a reînviat mișcarea hasidică prin combinarea secretelor esoterice ale iudaismului (Cabala) cu învățăturile Torei profunde. A atras mii de adepți în timpul vieții sale, iar influența lui continuă astăzi prin numeroase mișcări hasidice, cum ar fi Hasidismul din Breslov. Filozofia religioasă a lui Rebbe Nachman s-a axat pe apropiererea de Dumnezeu prin conversații normale “așa cum ați face cu cel mai bun prieten”.

S-a născut  la 4 aprilie 1772 la Międzybó, localitate azi aparținând Ucrainei. Rebbe Nachman le-a povestit discipolilor că, de mic copil el a evitat plăcerile acestei lumi și și-a fixat privirile asupra spiritualității. El a plătit trei monede suplimentare pentru fiecare pagină deTalmud pe care o învăța, dincolo de taxa pe care tatăl său o plătea profesorului, pentru a încuraja profesorul să acopere mai mult material. De la vârsta de șase ani, el ieșea noaptea să se roage la mormântul străbunicului său, Baal Shem Tov, și să se scufunde în Mikveh după aceea.

În 1798-1799 a călătorit în Țara Israel, unde a fost primit cu onoare de către Hasidim care trăiau în Haifa, Tiberias și Safed.

În 1802, Rebbe Nachman s-a mutat în orașul Bratslav, cunoscut și ca “Breslov” și “Bracław”. Aici a declarat: “Astăzi am plantat numele Breslov-ului Hasidim, acest nume nu va dispărea niciodată, pentru că urmașii mei vor fi numiți mereu după orașul Breslov”.

În mai 1810, un incendiu a izbucnit în Breslov, distrugând casa lui Rebbe Nachman. Un grup de Maskilim (evrei din mișcarea seculară Haskalah) care trăiau în Uman l-au invitat să locuiască în orașul lor și i-au oferit o locuință pentru că boala lui se înrăutățise. Cu mulți ani în urmă, Rebbe Nachman trecuse prin Uman și le spusese discipolilor: “Acesta este un loc bun pentru a fi îngropat”. Referindu-se la cimitirul în care 2000 martiri evrei a fost îngropați după masacrul de la Haidamak din Uman din 1768. Rebbe Nachman a murit de tuberculoză la vârsta de 38 de ani în a patra zi a lui Sukkot 1810 și a fost îngropat în acel cimitir.

Principalele compozițiile ale sale sunt:

Likutey Moharan [Colecțiile Învățătorului Rabbi Nachman] 1808 – Interpretări hasidice ale Tanakh, Talmud și Midrashim, Zohar etc. Această lucrare a fost complet tradusă în limba engleză și adnotată în cincisprezece volume de Rabbis Chaim Kramer și Moshe Mykoff de la Institutul de Cercetare Breslov;

Sefer HaMidot -o colecție de sfaturi practice obținute din sursele Torei, prezentate ca epigrame sau maxime și aranjate în ordine alfabetică după subiect;

Tikkun HaKlali – Ordinea lui Rebbe Nachman a zece Psalmi care urmează să fie recitați pentru diferite probleme, plus comentariul lui Reb Noson. Publicată ca o carte separată în 1821;

Sippurei Ma’asiyot – Povestile lui Rabbi Nachman 1816 – 13 povestiri în ebraică și idiș care sunt pline de secrete mistice profunde. Cea mai lungă dintre aceste povești este “Cei Șapte Cerșetori”, care conține multe teme cabaliste și aluzii ascunse.