Rabbi Moshe Cordovero, Ramak (1522-1570)

0
755

Rabbi Moshe Cordovero, Ramak, a fost o figură centrală în dezvoltarea istorică a Cabalei, lider al unei școli mistice din secolul al XVI-lea, Safed, Israel. El este cunoscut prin acronimul Ramak.

El a trăit cea mai mare parte a vieții sale în Safed și a fost student al lui Rabbi Yosef Karo și al cabalistului Rabbi Shlomo Elkabetz, compozitor al psalmului “Vino iubitul meu”.

După înflorirea medievală a Cabalei, centrate pe Zohar, s-au făcut încercări de a da un sistem intelectual complet teologiei sale. Influențat de succesul anterior al filozofiei evreiești în articularea unui studiu rațional al gândirii evreiești, Moshe Cordovero a produs prima integrare completă a școlilor diferite anterior în interpretarea cabalistă. În timp ce era un mistic inspirat de imaginea opacă a Zoharului, cabalismul Cordoverian a folosit cadrul conceptual al evoluției cauzei și efectului de la Infinit la Finit în sistematizarea Cabalei, metoda discursului stilului filosofic pe care el l-a folosit cel mai eficient în descrierea unui proces care reflectă logica secvențială și coerența. Lucrările sale enciclopedice au devenit o etapă centrală în dezvoltarea Cabalei.

Imediat după el în Safed, Isaac Luria a articulat un sistem ulterior de teologie cabalaistă, cu noi doctrine supraraționale care reformau gândirile cabaliste anterioare. În timp ce Lurianismul a deplasat schema Cordoveriană și a devenit predominantă în iudaism, urmașii săi citesc lucrările Cordoveriene în armonie cu învățăturile lor. Lurianismul a descris “Lumea” corectării, Cordovero a descris lumea pre-corectare.

La vârsta de douăzeci și șase de ani, a scris prima sa carte Pardes Rimonim [Livada cu Rodii], care discută înțelepciunea Cabalei. Conform mărturiei sale în introducerea la “Pardes Rimonim”, Ramak a auzit o “voce cerească” îndemnându-l să studieze Cabala împreună cu cumnatul său, Rabbi Shlomo Alkabetz, compozitor mistic al Lecha Dodi. El a fost astfel inițiat în misterele Zoharului. Tânărul Ramak nu numai că a stăpânit textul, dar a decis să organizeze temele cabaliste și să le prezinte într-un mod organizat. Aceasta a condus la compunerea “Pardes Rimonim”, care a fost finalizată în 1548 și a asigurat reputația lui Ramak ca fiind un cabalist strălucit și un gânditor lucid. Pardes, așa cum se știe, a fost o sistematizare a întregii gândiri cabaliste până la acel moment și a inclus încercarea autorului de a reconcilia diferitele școli timpurii cu învățăturile conceptuale ale Zoharului pentru a demonstra o unitate esențială și o filosofie auto-consecventă bazei Cabalei.

Cea de-a doua lucrare – un opus magnific intitulat Ohr Yakar (“Lumina Prețioasă”) – a fost un comentariu de 16 volume despre literatura Zoharică si o lucrare căreia Ramak i-a dedicat cea mai mare parte din viața sa.

Alte cărți despre care se știe că sunt ale lui Ramak sunt Tomer Devorah (“Palmierul Deborei”), în care folosește conceptele cabaliste ale Sfirot (“atributele divine”) pentru a lumina un sistem de moralitate și etică; Ohr Neerav, o justificare și insistență asupra importanței studiului Cabalei și a unei introduceri a metodelor explicate în Pardes Rimonim; Elimah Rabbati, un tratat extrem de abstract despre preocupările cabaliste care se rotesc în jurul Dumnezeirii și relația Sa cu Sfirot; și Sefer Gerushin, o compoziție scurtă și intimă care prezintă caracterul extrem de devoțional al lui Ramak, precum și ascetismul și pietatea sa religioasă.

Anumite părți ale operelor lui Ramak sunt încă sub formă de manuscrise, în timp ce scrierile sale existente sugerează multe alte compoziții pe care intenționa să le scrie sau chiar le scrisese – dar au fost pierdute.

Înainte de sosirea lui Ari în Safed, Ramak era considerat cel mai mare cabalist din Safed. Printre elevii săi se numără Eliahu di Vidash, autorul revistei Resheet Hochma [Începutul înțelepciunii] și Rabbi Abraham Glenati, care a compus Kol Bochim [Vocea plângerii].