102. Și voi luați fructe din Eț hadar-lămâi

0
878
shamati

***

Am auzit de Ușpizin de Yosif

 

În versul, ”Și voi luați … fructe din lămâi”, adică un om drept, numit ”un pom care rodește fructe”, în aceasta se află diferența dintre Kdușa (Sfințenie) și Sitra Ahra (cealaltă parte), și anume că ”un alt Zeu este steril și nu rodește”. Iar un om drept este numit Hadar (lămâi) pentru că poartă fructe, el Dar (trăiește) în pomul său, din an în an. Din acest motiv este scris despre Iosif, ”el a fost acela care Mașbir (a vândut) către întreg poporul pământului”, căci el i-a Șover (zdrobit) cu fructele pe care le avea și pe care ei nu le aveau. Astfel, fiecare i-a simțit starea, fie dinspre partea bună sau din cealaltă.

Și acesta este înțelesul pentru ”Și Iosif îi susținea … cu pâine, după dorința celor mici ai lor”. ”Cei mici” sunt considerați Gar, ca în ”și ei vor fi pentru fruntea dintre ochii tăi”, acesta fiind Tefilin de pe cap. Pentru acest motiv, Iosif, fiul bătrâneților sale este numit ”un fiu înțelept”. Acesta este înțelesul cuvintelor ”am fost trimis înaintea ta pentru a păstra viața”, care este ”Lumina Haya”, considerată Gar.

Aceasta este semnificația versetului ”Ți-am dat ție o parte peste frații tăi de sânge, pe care i-am scos de sub asuprirea Amoriților, cu sabia mea și cu arcul meu”. (Fiii lui au luat două părți. Și conform lui Rași, ”parte” înseamnă neted.) Și anume prin fiii lui, deoarece fiii sunt numiți ”fructe”. Și el i-a dat asta lui Iosif.

Aceasta este semnificația a ceea ce este scris despre Saul, ”de la umeri în sus el era mai înalt decât oricine altcineva din întreg neamul”. Și acesta este înțelesul spuselor ”Tu ai o mantie, fii conducătorul nostru”. Și aceasta este semnificația pentru ”Cei mici, de ce au venit ei? Pentru a aduce răsplată acelora care i-au adus”. El a întrebat ”De ce au ei nevoie de înțelepciune, dacă lucrul important nu este studiul, ci fapta?” Și a răspuns ”pentru a aduce răsplată acelora care i-au adus”, întrucât înțelepciunea aduce acțiunea.

În chestiunea disputei dintre Saul și David nu exista nicio deficiență în Saul. Din acest motiv el avea vârsta de un an când a domnit, și nu a trebuit să-și prelungească domnia, deoacere a împlinit totul în scurt timp. Dar David a trebuit să conducă patruzeci de ani. David era fiul lui Iuda, fiul lui Leah, lumea ascunsă. Saul era din Beniamin, fiul lui Rachel, lumea revelată, și prin urmare, opus lui David. Din acest motiv a spus David ”Eu sunt doar pace”, adică eu ajung la fiecare și îi iubesc pe toți, ”dar când vorbesc, ei vor război”.

Și Avișalom era opus lui David. Iar semnificația păcatului lui Ieroboam, fiul lui Nebat este: Creatorul l-a apucat de haine și i-a spus: ”Tu și cu Mine și fiul lui Isai vom merge în grădina Edenului.” Și el a întrebat ”Cine conduce?”. Iar Creatorul i-a spus: ”fiul lui Isai conduce”. Atunci el a răspuns ”Nu vreau”.

Adevărul este că ordinea nivelurilor stabilește că lumea ascunsă vine prima și apoi, lumea revelată. Acesta este înțelesul lui ”Am îndeajuns”, ”Am totul”. ”Îndeajuns” este Gar iar ”totul” este Vak. Tot acesta este înțelesul la ”cum să stea în picioare Iacob? Căci el este mic?”. Și acesta este înțelesul faptului că Iosif a luat atributul vârstei înaintate, de la acesta. Ulterior, i-a fost acordat totul, deoarece avea deja Gar, care i-a venit prin Iosif, pe calea lui ”Și Iosif îi susținea”.

Acesta este înțelesul pentru ”Leah era detestată”, de la ea s-au tras toate disputele și toată ura dintre discipolii înțelepți. Tot acesta este înțelesul disputei dintre Șamai și Hilel, la fel, pe viitor, când două tabere se unesc, tabăra lui Iosif și tabăra lui Iuda. De aceea i-a spus Iuda lui Iosif: ”O, domnul meu”, căci atunci s-a făcut uniunea dintre Iuda și Iosif. Dar Iuda trebuie să conducă.

Așa se explică faptul că Sfântul Ari era fiul lui Iosif. De aceea a putut el dezvălui atâta înțelepciune, având permisiunea lumii revelate. Iar disputa aceasta se trage din ”Și copiii se luptau între ei, în interiorul ei”, pentru că Esau era cel care avea hainele bune, care erau de la Rebeca.

Previous article103. A cărui inimă îl face doritor
Next article101. Un comentariu al Psalmului “Pentru cel mai mare peste trandafiri”
Mirela S.
Mirela - Autor, Content Marketing Strategist, Blogger, Project-Manager, Inginer, Mama, Sotie… dar mai presus de toate, este o veșnică studentă. Pasiunea sa pentru studiu nu se restrânge la un singur domeniu. Din anul 2007 studiaza Cabala. "Cine sunt eu? Aceasta este una dintre cele mai grele și profunde întrebări pe care cineva le poate pune. Ne închipuim că știm cine suntem, dar… găsim oare răspunsul pe parcursul unei singure vieți petrecută pe această planetă? Putem oare transpune în cuvinte umane esența ce ne cuprinde? Aici și Acum sunt un om, sunt o ființă ce a primit un corp uman. O ființă umană care, “limitată” fiind de corpul primit, încearcă să stabilească o conexiune între inimă și rațiune, conexiune care să-i dea într-o zi răspunsul la întrebarea “Cine sunt Eu?”. … Sunt tot ce nu doar sunt și mult mai mult. La fel ca tine și ca orice suflet care a acceptat în aceste vremuri provocarea de a experimenta o viață într-un trup uman, pe această planetă minunată."